söndag 18 augusti 2013

Ikväll drar vi!


Trygga i vår vetskap om att tidtabellen är helig (till ~90% i alla fall) trotsar vi rådande förutfattade meningar att tåg ej längre är ett pålitligt ressätt om punktlighet är av största vikt! Och skulle det gå trögt så är det ju enkelt att ta igen. Jag har hört att det är nedförsbacke så länge man åker söderut... eller hur var det nu igen?

För att söder är neråt på kartan... öh...

Att resa någonstans är allt som oftast förenat med packning. Som allt som oftast är förenat med en massa huvudbry, som: Vilka kläder ska jag ha med mig? Kommer min fantomen-ring få metalldetektorn på flygplatsen att låta? Hinner jag till anslutningsbussen, eller måste jag fixa taxi? Ser jag tjock ut i de här pilot-brillorna?

Åtminstone en av dessa frågeställningar brukar jag smidigt lösa i förväg genom att skriva en packlista. Och listor – mina damer och herrar – är ordningens stöttepelare och förvirringarnas förgörare!

  • Ska du handla?
  • Skriv en lista. 
  • Ska du bjuda folk på ditt bröllop?
  • Skriv en lista.
  • Vill du få mer gjort på jobbet?
  • Skriv en lista.
  • Ska du planera inför tågluffen i sydeuropa?
  • Ja ni fattar....

Genom att avsätta ett par minuter i förväg, tänka igenom vad som behöver göras och skriva ned det i punktform som konkreta, mätbara uppgifter, kan man (med nästan nonchalant lugn) få saker och ting gjorda i tid. Det är förvånande vilken skillnad det blir mot för att virra runt, tro man har koll på allt, och glömma husvagnsnycklarna på köksbordet när man drar iväg med familjen på husvagnssemester till Tyskland över sommaren.

Halv-hafsigt listexempel, planera noga.
Så nästa gång du har något på gång (med många variabler att hålla reda på), tips: skriv en lista!

Nu ska vi se... Punkt 1...

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar