torsdag 22 augusti 2013

Dag 4 - Studiebesök med en doft av sopor

På den inledande föreläsningen idag... eller ja, ska man vara petig var det igår... fick vi veta att folk är lite som pengar. Typ så här:
  • Folk - genererar
  • Varor och tjänster - som genererar
  • Mer folk - som i sin tur genererar
  • Mer varor och tjänster - som.... osv
Så, för att få en region att växa behöver man helt enkelt bara redan vara en stor region ~25.000 invånare verkar vara en magisk gräns. Skämt åsido, Professor(?) Charlotta Mellander levererade en intressant föreläsning som när den var över fick mig att tro att jag hade alla svaren på hur man lämpligtvis lurar till sig nya invånare till önskad region (befolkningstillväxt). Sedan insåg jag att jag inte alls var något klokare än innan jag satte mig ned för att lyssna till presentationen. Tror jag med fördel kan gå igenom det där igen, men det lät smart.

... och så bar det iväg på studiebesök.

Eskilstuna energi. Den kostymprydde herren är släkt med ett par rätt hyfsade hockeyspelare. Gissa vilka?

Delar av delegationen vid Eskilstunas (numera E-tuna) återvinningscentral. Ser inte så muntra ut. Det luktar nämligen en aning.

Här är doften ännu angenämare, 2013 års avfall är en väl ansedd bouquet!

Med aromer som gamla ärtor med fläsk. Och fläsk, de e gött de. (det här blir det biogas av FYI)
 Efter studiebesöket slogs klackarna i taket.
I Nyköping dansar man upp efter väggarna.

Inte bara ett fantasiväsen porträtterat av Orlando Bloom.

Blygsamma mängder på grillen.

Den här bilden hade varit betydligt tråkigare utan blixt. Tro mig.

En "Micke" glad limpa.
Och traditionen trogen är man som vanligt på tok för sent i säng.

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar